Nieuws

 
25 augustus 2022

Nieuwe STECR Richtlijn Arbeidsconflicten: aandacht voor preventie en coaching

April jl. is alweer de 7e versie van de STECR Richtlijn Arbeidsconflicten verschenen. Deze is geen “wet”, maar de aanbevolen aanpak is inmiddels algemeen aanvaard als best practice, omdat de Poortwachter-regels, de richtlijnen van bedrijfsartsen en de jurisprudentie ernaar verwijzen. De Richtlijn richt zich, naast het bekende stappenplannen voor bedrijfsartsen, deze keer ook op preventie: aan welke kenmerken moet een organisatie voldoen, zodat op een gezonde manier met conflicten wordt omgegaan? En wat is dan zichtbaar in de praktijk? Het “goede gesprek” staat centraal in de preventie. In een dergelijk gesprek kunnen werkgevers en werknemers hun wederzijdse belangen, behoeften en wensen aan elkaar kenbaar maken en op elkaar afstemmen.
25 augustus 2022

Karaktereigenschappen van de werknemer een issue?

Een recente uitspraak van het Hof Den Haag (ECLI:NL:GHDHA:2022:297) is een bevestiging van de bevindingen in mijn eBook “De waarde van coaching in het arbeidsrecht’: problemen veroorzaakt door houding en gedrag van een werknemer kunnen worden aangepakt en opgelost door inschakeling van een coach, als onderdeel van een verbetertraject. Uiteraard met als doel daadwerkelijk verbetering te realiseren. Geldverslindende en frustrerende rechtszaken als deze zouden dan kunnen worden voorkomen. En wie wil dat nou niet?
2 augustus 2022

Laat uw medewerker weer succesvol zijn

Als u niet tevreden bent over het functioneren van uw medewerker, ligt een verbetertraject voor de hand. Idealiter laat de medewerker zich begeleiden “on-the-job” of gaat aan de slag met een coach. En ontwikkelt zich vervolgens in de gewenste richting; everybody happy. In de praktijk gaat dit zelden zo. Uw medewerker wíl of kan niet, meldt zich ziek of schakelt een advocaat is. Wat doet u dan? Er is hoop! Als u bij het opstellen van een verbeterplan rekening houdt met het volgende, is succes haalbaar.
1 juni 2021

Hoe toets je de kwaliteit van coaching bij disfunctioneren?

Als een werknemer niet goed functioneert, is de werkgever wettelijk verplicht zich in te spannen de werknemer (weer) te laten voldoen aan de functie-eisen. Dit leidt in de praktijk vaak tot onvrede, conflicten en rechtszaken. Uit mijn onderzoek naar verbetertrajecten bij disfunctioneren blijkt dat coaching veel narigheid kan voorkomen. En wie wil dat nou niet?
19 mei 2021

Help! Mijn medewerker functioneert niet!

12 februari 2020

Sociale steun leidinggevende belangrijk bij voorkomen en terugdringen van burn-out; én vrijwilligerswerk!

15 januari 2020

Vakantievoorpet en zorgzame, transparante werkgevers

20 december 2019

Kijk uit! Kerstborrels en andere eindejaars-verleidingen; van auto’s, een teamuitje en een banaan

6 december 2019

BAM! Wet Arbeidsmarkt in Balans en het MKB

Wilt u meer weten?
Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.


Contact